Mława (stacja kolejowa)


Mława jest ważną stacją kolejową zlokalizowaną w Mławie, w obrębie województwa mazowieckiego w Polsce. Stacja ta, zgodnie z klasyfikacją PKP, została sklasyfikowana jako dworzec lokalny, co świadczy o jej funkcji oraz znaczeniu w regionalnym transporcie kolejowym.

Na terenie stacji zatrzymują się zarówno pociągi lokalne, jak i dalekobieżne, co umożliwia pasażerom dotarcie do różnych miejsc w kraju.

Ruch pasażerski

W 2015 roku, Warmińskie Przedsiębiorstwo Budowlane zrealizowało budowę nowego dworca systemowego w Mławie, który oficjalnie otwarto 14 października 2015. Dworzec nosi imię dr Anny Tomaszewicz-Dobrskiej, co stanowi ukłon w stronę zasłużonej postaci lokalnej historii.

RokLiczba pasażerów na dobę
2017300-499
2022700-999

Aby dotrzeć do stacji, pasażerowie mogą skorzystać z usług Mławskiej Komunikacji Miejskiej. A dostępne linie autobusowe to nr 1, 2, 3 oraz 4. Należy wysiąść na przystanku Dworcowa, który bezpośrednio prowadzi do Dworca Kolejowego.

Warto dodać, że od 15 grudnia 2024 roku, pociągi dalekobieżne obsługujące trasę, zostały przeniesione do przystanku Mława Miasto, co może wpłynąć na organizację podróży między tymi stacjami.

Historia

Stacja, która rozpoczęła swoją działalność 17 sierpnia 1877 roku, miała duże znaczenie jako końcowy punkt Kolei Nadwiślańskiej. Działała jako węzeł komunikacyjny, łącząc różne systemy transportowe dzięki rozmaitym szerokościom torów. Usytuowana była na Woli Łomskiej, w odległości ponad trzech kilometrów od Mławy.

Cały obiekt zajmował powierzchnię około półtora kilometra. Od północy obsługiwały ją tory rosyjskie, które wyposażono w 34 rozjazdy. Wzdłuż drogi do miasta wybudowano niewielkie magazyny, które służyły wyłącznie do przyjmowania lokalnych ładunków.

Na wschodniej stronie stacji znajdowała się parowozownia, mająca trzy tory wjazdowe, mogąca pomieścić do sześciu parowozów. Obok parowozowni wybudowano zbiorniki wodne oraz tarczę obrotową służącą do przestawiania parowozów.

Na południu stacja miała dostęp do torów niemieckich, które były wyposażone w 16 rozjazdów. W centralnej części znajdował się dworzec, zlokalizowany na początku stacji, od strony Prus. Jego konstrukcja, wykonana z cegły, była imponująca, osiągając długość 94 metrów i szerokość 15,5 metra. Dworzec otoczony był z trzech stron krytym peronem, a dostęp dla podróżnych znajdował się z boku, obok przejazdu kolejowo-drogowego.

W wschodniej części budynku mieściły się sale pasażerskie oraz biura, w tym kancelarie zawiadowcy stacji, bufet, poczta i telegraf, a także mieszkania dla bufeści i zawiadowcy. Zachodnia część przeznaczona była na biura ekspedycji, agentury handlowej oraz sale komory celnej. Z boku dworca w stronę Warszawy znajdowała się tarcza obrotowa, przeznaczona dla parowozów niemieckich, oraz magazyn komory do oclenia przyjeżdżających towarów zagranicznych, w tym dwupiętrowy budynek, który był wyposażony w kaloryfery i windy do transportu towarów.

Dalsza część kompleksu obejmowała magazyn Kolei Nadwiślańskiej oraz perony do przeładunku towarów pomiędzy różnymi wagonami. Do tego powstały budynki służbowe, w tym dwa drewniane domy mieszkalne. Pierwszy z nich był jednopiętrowy, z biurami na parterze i apartamentami dla dyrektora oraz jego pomocnika na piętrze. Drugi gmach służył jako główny budynek mieszkalny dla pracowników, oferując 27 mieszkań, w rozmaitych konfiguracjach, od jednego do sześciu pokoi z kuchnią. Na poddaszu znajdował się zbiornik wody, który zaopatrywał wszystkie kuchnie, łazienki oraz krany pożarnicze.

Na zapleczu tych budynków znajdowały się również stajnie, lodownie oraz inne budynki gospodarskie. Główne towary przesyłane przez mławską komorę celną obejmowały zboże, mąkę, otręby, kartofle, słoninę, drewno, cukier, naftę, masło, gęsi, raki i jaja; importowano zaś maszyny rolnicze, skóry, śledzie, produkty chemiczne, wyroby galanteryjne, stalowe, a także materiały jedwabne i wełniane.

Pod koniec XIX wieku, przy pierwszym budynku komory, utworzono ogród spacerowy. Natomiast w roku 1901 powstał budynek naprzeciw dworca, przeznaczony dla szkoły kolejowej, która kształciła 150 dzieci.

29 marca 1902 roku na dworcu wybuchł pożar, który zniszczył wschodnią część budynku. W wyniku zdarzenia zginęły dwie osoby – lokaj bufetowy Florian Medyński oraz posługacz Marian Witkowski, a całkowite straty oszacowano na około 30 tysięcy rubli.

Na początku I wojny światowej stacja stała się celem ataków niemieckich. 29 sierpnia zestrzelono balon sterowy, który zrzucał bomby w jej okolicy. Szersze uszkodzenia dotknęły jedynie magazyny.

Do tragicznego wypadku doszło 21 września 1921 roku, o godzinie 5.00, kiedy to trzy parowozy prowadzone z Iłowa zderzyły się z jednym, który stał na stacji. Trzech maszynistów straciło życie w wyniku tej katastrofy.

Na początku września 1939 roku budynek dworca został ostrzelany przez Niemców i uległ pożarowi. W okresie okupacji jedynie zachodnią część dworca poddano remontowi, z kolei część wschodnia została rozebrana. Do obecnych czasów przetrwały jedynie dwa murowane budynki komory celnej oraz jeden drewniany dom mieszkalny przy ul. Dworcowej, wschodnia część parowozowni przy ul. Brukowej, a także jeden magazyn drewniany przy ul. Piłsudskiego.

W 2015 roku otwarto nowy budynek dworca typu IDS, kontynuujący tradycję tego ważnego miejsca.

Przypisy

  1. Urząd Transportu Kolejowego: Wymiana pasażerska - Dane o stacjach 2022. [dostęp 17.09.2023 r.]
  2. Mława: Dworzec systemowy bez kasy biletowej, ale z nowym patronem [online], www.rynek-kolejowy.pl [dostęp 16.01.2022 r.]
  3. Największe i najmniejsze stacje w Polsce. [w:] utk.gov.pl [on-line]. [dostęp 18.12.2019 r.]
  4. ElżbietaE. Ludwikowska, Adres: stacja kolejowa w Mławie Mława - Portal Informacyjny Nasza Mława, „Portal Nasza Mława”, 05.11.2018 r. [dostęp 06.11.2018 r.]
  5. Otwarto innowacyjny dworzec systemowy w Mławie. transport-publiczny.pl, 14.10.2015 r. [dostęp 14.10.2015 r.]
  6. Indeks stacji, przystanków osobowych, posterunków kolejowych z nazwami aktualnymi i wcześniejszymi. W: Ryszard Stankiewicz, Marcin Stiasny: Atlas Linii Kolejowych Polski 2011. Wyd. pierwsze. Rybnik: Eurosprinter, 2011.

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Mława Miasto | Lądowisko Mława-Szpital

Oceń: Mława (stacja kolejowa)

Średnia ocena:4.85 Liczba ocen:11